I veckan framkom det genom Sveriges Radio att Trafikverkets tekniska testanläggning för Förbifart Stockholm har blivit hackad. Detta skedde redan 2023 men framkom alltså först nu, i mitten av 2025. Testanläggningen används bland annat för att styra bommar, fläktar samt digital skyltning.

Parallellt med bygget av Förbifart Stockholm testas denna teknik i syfte att kunna sjösättas i en skarp driftplattform inför öppnandet av förbifarten.

I en internrapport hos Trafikverket, som Ekot tagit del av, pekas cyberkriminella eller länder som Iran, Ryssland eller Kina ut, som möjliga utförare.

Trafikverket säger till Sveriges Radio att hotaktören inte kommit åt känslig information och att byggandet av förbifarten inte påverkats.

Vad innebär detta?

Det är givetvis svårt att gissa sig till vem hotaktören i denna typ av incident är men rent logiskt (om än spekulativt) tyder tillvägagångssättet på en stadsaktör från någon av nämnda länder. Genom att få tillgång till och kunna analysera funktioner som styr bland annat skydd mot bränder och rökutveckling i tunnelsystem skulle detta kunna användas både i goda och onda syften, beroende på situation och motiv.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *