Ibland snubblar man ju över intressant information på oväntade ställen. Som igår kväll när jag satt och läste ishockey-nyheter på Expressen. Noterar vad som är en annons från ett av våra större försäkringsbolag och tänkte, detta var ganska intressant, relevant och aktuell information och statistik. Håll till godo:

I texten slås det fast att den digitala vardagen har gjort livet enklare – men också mer sårbart. I Sverige anmäldes cirka 230 000 bedrägeribrott under 2024 och det gör nätbedrägerier till ett av Sveriges mest utbredda brottsproblem enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ) [sydsvenskan.se]. Man konstaterar vidare att:

  • 6 av 10 svenskar har blivit utsatta för bedrägeriförsök online, enligt Internetstiftelsen. [sydsvenskan.se]
  • Brottsvinsterna från bedrägerier uppgick till 6,3 miljarder kronor under 2024, enligt Polismyndigheten. [sydsvenskan.se]
  • Vissa typer av bedrägerier, som telefonbedrägerier (vishing), minskade med 40 % jämfört med året innan. [sydsvenskan.se]

Vanliga metoder för nätbedrägeri

Även om metoderna nedan är övergripet beskrivna så ger det en bra bild över vilka tekniker som bovarna använder för att luras och bedra.

1. Social manipulation (Social Engineering)

Bedragare utger sig för att vara från banker, myndigheter eller företag. Syftet är att få dig att lämna ut känsliga uppgifter eller göra betalningar. Denna metod kallas ofta för phishing.

2. Vishing – telefonbedrägerier

Du blir uppringd och ombedd att logga in via BankID. Bedragaren kan verka trovärdig, men banker ringer aldrig och ber dig logga in. Även kapade sociala mediekonton används för att lura personer. [sydsvenskan.se]

3. Smishing – bluff-SMS

SMS med falska länkar som ser äkta ut. Klickar du på dem kan du bli kapad eller lurad att lämna ut information.

4. Falska nätbutiker

Erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna är ofta just det. Du betalar men får aldrig någon vara. Dessa butiker marknadsförs ofta via sociala medier.

5. Kortbedrägerier

Den vanligaste formen av bedrägeri 2024 – 40 % av alla anmälningar gällde betalkort. Ofta sker det utan att gärningspersonen har tillgång till själva kortet. [sydsvenskan.se]

Vad betyder detta?

Ja, det betyder givetvis att vi skall vara försiktiga och skeptiska. Många av bedrägeriförsöken inleds med att nyttja människors goda hjärtan och att vi som individer vill lita på varandra. När detta blandas med känslor som rädsla och nyfikenhet finns tyvärr en grogrund föra att bli lurad. Nedan är de tips på skydd och åtgärder som ges i artikeln, jag tycker dom är bra:

Checklista för att undvika bedrägerier

  1. Lämna aldrig ut personuppgifter eller BankID via telefon (i samtal)
  2. Klicka inte på länkar i oväntade meddelanden
  3. Använd unika lösenord och lösenordshanterare
  4. Var skeptisk mot brådskande meddelanden
  5. Installera appar endast från officiella butiker
  6. Aktivera notiser vid kortköp

Om du blivit utsatt

  1. Byt lösenord
  2. Spärra kort/BankID via banken
  3. Anmäl till polisen
  4. Kontakta ditt försäkringsbolag
  5. Informera personer i din närhet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *