Idag den 30:e juni gick det digitala brevlådeföretaget Kivra ut med en viktig varning: falska SMS som utger sig för att komma från dem sprids just nu i stor skala. Bedragarna försöker lura mottagare att klicka på länkar eller ringa upp nummer genom att påstå att det finns ett ärende hos Kivra som kräver åtgärd – till exempel en obetald faktura eller ett supportärende.
Vad säger Kivra själva?
I ett pressmeddelande förklarar Kivra att de aldrig skickar SMS om:
- Obetalda fakturor
- Supportärenden
- Andra ärenden kopplade till deras tjänst
De uppmanar alla som får dessa meddelanden att inte klicka på några länkar eller ringa upp några nummer. Den här typen av bedrägerier blir särskilt vanliga runt löneutbetalningar, då många är extra uppmärksamma på sin ekonomi. Man kan vara extra uppmärksam när man ser något av följande;
- En uppmaning att agera snabbt
- En länk till en falsk webbsida (ej Kivras hemsida)
- Hot om avgifter eller rättsliga åtgärder
Vad innebär detta?
Bedrägerier via SMS är ett växande problem i Sverige. Genom att sprida information och vara vaksamma kan vi tillsammans minska risken att någon drabbas.
Lämna ett svar